ПРОГРАМ ПРОФЕСИОНАЛНЕ ОРИЈЕНТАЦИЈЕ УЧЕНИКА

Коме је програм намењен?

 

Улазак у осми разред основног образовања је време када ученик треба да почне да размишља о путевима даљег школовања. Како да своје школовање настави на најбољи начин? Како да за себе изабере добру школу, ону врсту образовања која му најбоље лежи и за коју има највеће шансе и да упише?

Е, баш ту ти стиже помоћ психолога, педагога, одељењског старешине и наставника школе. Помоћ се састоји из два дела и обухвата целу школску годину. Прво ће у току првог полугодишта сви ученици осмог разреда бити информисани о свим школама у Београду - где се налазе, које образовне профиле нуде, колико трају, шта после завршене одређене средње школе можеш да радиш... Тако ћеш стећи прву слику о систему образовања после основне школе у Србији. Сазнаћеш који су то све путеви образовања који су пред тобом. У другом полугодишту очекује те професионално саветовање са психологом школе.

Шта је најважније за избор занимања?

КАКО ОДАБРАТИ ПРАВО ЗАНИМАЊЕ?

Сви ученици осмог разреда налазе се пред избором школе и занимања. Пред тобом је важна одлука. Да би избор био добар, важно је да одлуку донесеш промишљено, а не као резултат случајности.


1. ИНФОРМИСАНОСТ или КАКО САЗНАТИ ШТО ВИШЕ

Да би био у прилици да зрело и паметно бираш и одлучујеш, мораш знати шта ти све стоји на располагању. Да би одабрао своје будуће занимање, мораш знати каква све занимања постоје, шта се и како у њима ради, чиме и са киме се ради, у каквим условима, шта захтевају од онога ко се тиме бави, итд.

Важно је да се информишеш о што ширем кругу занимања, а не само о онима за која се интересујеш, или о којима већ нешто знаш. Можда се баш међу занимањима о којима знаш само нешто или не знаш готово ништа, крије баш оно право за тебе.

Извори информација могу бити:

Људи око нас: родитељи, рођаци, познаници, старија браћа и сестре, могу ти дати корисне информације о својим занимањима; вршњаци и ученици средњих школа можда знају нешто више о образовању за поједина занимања, пренеће ти своја искуства; наставници доста поуздано знају о образовању за одређена занимања и рећи ће ти у којим занимањима се користе знања из предмета који предају; психолози и педагози су ту за саветодавни рад; стручњаци у појединим занимањима пуно могу да кажу о томе шта се, како, чиме и у којим условима ради.

Психолози који се баве професионалном оријентацијом у служби запошљавања.

Средства јавног информисања: штампа, радио, телевизија.

Специјализовани штампани материјали, поготово новијег датума.

Сајтови различитих школа (нпр. www.teslabg.edu.rs, www.zts.edu.rs, www.prvabeogim.edu.yu ...)

Посете предузећима.


2. ЖЕЉЕ И ИНТЕРЕСОВАЊА

Радити свој посао са интересовањем представља радост и задовољство, због чега је веома важно да свако открије своја интересовања.

Мораш да размислиш да ли желиш:

-да се после средње школе запослиш,

-да после средње школе наставиш школовање,

-да прво завршиш средњу стручну школу и стекнеш неко занимање, а после можда да наставиш школовање.

Важно је знати да не оспособљавају све средње школе за рад, односно неко занимање. Неке те припремају за даље школовање на факултетима и вишим школама - то су гимназије.

Сваки ученик може да проанализира: своја интересовања, односно, предмете за које се посебно интересовао, предмете чије је градиво усвајао као занимљивије и интересантније, затим, додатну наставу, секције и активности којима се најрадије бави у слободном времену. На основу тога може да размисли која га занимања интересују више од других, у оквиру којих занимања би се бавио оним темама и стварима које га интересују.

Шта је још важно знати?

-Избор занимања је избор онога ко уписује средњу школу, а не родитеља, другова или наставника, они могу да помогну, али не и да одлуче. Значи то је твој избор!

-Свако може да буде успешан у више занимања.

-Свачија интересовања се временом могу променити.

-Велики број занимања одговара како девојкама, тако и младићима.

-Никада није касно да се одлука промени.


3. СПОСОБНОСТИ

Људи се не разликују само по ономе што их интересује, већ и по ономе што могу и у чему су добри. Неко се одлично сналази са бројевима, неко је вешт са речима, неко има смисла за технику...

Способности су наше могућности да успешно обављамо неке активности и послове. Ако се трудимо, можемо до извесне мере развијати своје способности.
Уколико су неке способности изузетно развијене, говоримо о даровитости.

Успех при обављању различитих послова зависи од способности. За обављање различитих послова значајне су различите способности.

Свакоме је важно да његов избор занимања одговара његовим способностима. Ако неко изабере занимање чији су захтеви знатно већи од његових способности - имаће мало успеха у раду и неће бити задовољан. Ако су захтеви посла мањи од наших способности, неће нам представљати изазов и опет нећемо бити задовољни. Само ако изаберемо занимање које је у складу са нашим способностима, можемо, уз потребно залагање, имати успеха и задовољства у раду.

Неке способности:

-сналажење са речима, тј. разумевање и памћење појмова исказаних речима, схватање смисла реченица, текстова; смислено, јасно и лако изражавање у говору и у писању, уз употребу великог броја речи.

-сналажење са бројевима, тј. извођење једноставних рачунских радњи (сабирање, дељење); уочавање и разумевање односа међу величинама (бројевима, мерама).

-схватање начина рада машина и уређаја, тј. разумевање принципа механике (решавање теоријских или практичних задатака); уочавање и отклањање кварова на машинама или уређајима, уз коришћење алата; управљање превозним средствима.

-схватање односа у равни и простору, тј. сагледавање односа делова и целине у равни; замишљање тродимензионалног изгледа предмета, њиховог изгледа под различитим углом гледања у различитим положајима; замишљање дводимензионалног приказа (скица, мапа, цртежа) у простору; сналажење у простору.

-спретност руку и прстију, тј. усклађеност покрета руку и прстију; брзо и прецизно састављање и растављање делова предмета; руковање ситним предметима.


4. ОСОБИНЕ ЛИЧНОСТИ

Ако размислиш о себи и свом понашању, можеш да издвојиш неке особине. Рецимо, причљив си или ћутљив, упоран или лако одустајеш, импулсиван си или промишљен.

Особине личности чине да се и сличним ситуацијама понашамо слично – значи, доследно. Различите особине личности важне су за рад у различитим занимањима.

Многе особине се током живота могу развијати под утицајем активности које обављамо и средине у којој се крећемо.

Свако довољно познаје себе да би могао да зна:

-да ли лако успоставља контакт са другим људима и стиче нова познанства;

-да ли има стрпљења за људе; да ли води рачуна о осећањима и жељама других;

-да ли се труди да помогне другима, ако може;

-да ли воли да планира и организује своје активности;

-да ли углавном може да се контролише, реагује мирно, сталожено;

-да ли упорно и стрпљиво истрајава у раду, без обзира на тешкоће;

-да ли размишља о последицама пре него што почне нешто да ради;

-да ли се труди да своје послове обавља темељно, тако да не мора поново да их ради;

-да ли воли да сазнаје нове ствари, да ли разматра нове идеје;

-да ли често има иницијативу, да ли подстиче друге на акцију.

Примери:

За занимање медицинског техничара, лекара, психолога, дефектолога, социјалног радника, важне особине личности биле би: саосећајност, спремност да се пружи помоћ, топлина, стрпљивост са људима, поверење, савесност, сталоженост.

За продавца, фризера, педикира, конобара, туристичког техничара, важни су љубазност, друштвеност, услужност, стрпљивост са људима, уредност.

За техничара обезбеђења, ватрогасца, полицајца, криминалистичког инспектора, официра, важни су храброст, одлучност, поузданост, савесност, сталоженост, присебност, динамичност.

За техничара дизајна, сликара, вајара, музичара, писца, глумца, модног креатора, важне особине су маштовитост, наклоност према лепом, истраживачка радозналост, самодисциплина, самосталност.


5. НАЈЧЕШЋЕ ГРЕШКЕ У ИБОРУ ШКОЛЕ И ЗАНИМАЊА

1.Уписаћу се у најближу школу.

Згодно је када је школа близу куће, али то не треба да буде пресудно приликом избора. Постоје много важнији разлози за избор школе и занимања.

2.Уписаћу се у ову школу зато што моји другови иду тамо.

Биће другара и у новој школи, а и друштва ван школе. Старо друштво те не може спасити од тога да будеш незадовољан у погрешно одабраној школи.

3.Уписаћу се у ову школу јер је популарна.

Популарност је пролазна, у једном тренутку су неке школе и занимања пожељнији од других. Популарност говори о мишљењу већине – а, да ли је то избор најбољи за сваког појединца?

4.Уписаћу се у школу коју су за мене одабрали родитељи.

Родитељи су себи изабрали занимање, избор средње школе је време да свако направи свој избор. То нико не може и не треба да направи осим самог ђака. Родитељи су свакако ту да ти помогну, али не и да изаберу уместо тебе.

5.Уписаћу се било где јер имам слаб успех.

Чак и са слабијим школским успехом постоји могућност избора.

6.Одлука је донета, не размишљам о другим школама.

Не треба заборавити да свако може да буде успешан у читавом низу занимања. Осим првог опредељења, важно је да имаш и резервне изборе.

7.Или ћу се уписати за жељено занимање, или ми је потпуно свеједно шта ћу постати.

Не треба заборавити да је сваки човек способан за читав низ занимања. Занимање за које си заинтересован никако није једино у коме можеш бити успешан, а и опрезност налаже да се праве резервни избори.

8.Показаћу ја њима шта и колико могу.

Треба ли провести читав један велики и важан део живота у доказивању било коме и било чега? Најчешће то значи изабрати занимање које тражи или мало више способности него што их особа има, или неке способности које и нису њена јача страна.

9.Ја сам вуковац, све ми сјајно иде од руке. Знам да ћу, шта год да упишем, бити успешан.

Да би се успешно радило, осим способности, знања, вештина и радне дисциплине, мора постојати и живо интересовање за оно што се ради. Тешко је да некога сви школски предмети интересују једнако.


6. ШТА ЈЕ ЈОШ ВАЖНО ДА БИ ИЗБОР БИО ПРАВИ?


ЗДРАВСТВЕНО СТАЊЕ

Здравствени услови подразумевају, осим општег доброг здравственог стања, и низ посебних услова, као што су добро развијена чула, снажна и издржљива мускулатура, неоштећен кичмени стуб, одређени капацитет плућа, неоштећени крвни судови, табани који нису равни, итд. Свако је здравствено способан за више различитих занимања. Важно је водити рачуна да изабрано занимање, с обзиром на природу рада и радних услова, не изазива погоршање здравственог стања и не доводи до погоршања здравља.

За свако занимање постоји листа специфичних захтева и контраиндикација. На пример, логично је да особе са лошом координацијом покрета, успореним реактивним способностима, оштећењима вида, лошом просторном оријентацијом, и сл. не би требало да бирају занимања из области саобраћаја.

ШКОЛСКИ УСПЕХ

Школске оцене нису најважније када бираш занимање, али могу бити важне када желиш да се упишеш у школу за коју влада велико интересовање. Неко чији успех и школске оцене нису довољни за упис у школу која ту особу занима, треба да размисли о другим могућностима.

РАДНЕ НАВИКЕ

Средње школе захтевају више учења него основне. Треба размислити при избору средње школе у којој мери смо у току стицања основног образовања стекли и добре или лоше радне навике. Добро развијене радне навике помажу да се лакше савладају и захтевнији школски програми.

ШКОЛСКИ ПРЕДМЕТИ

Школски предмети пружају знања која су темељ за рад у одређеним занимањима. На пример, за рад у области технике веома су важна знања из математике и физике. Важно је да свако има у виду своја интересовања и успех из појединих школских предмета и да на основу њих бира школу или занимање.

Како изгледа систем образовања после завршене основне школе?

Да ли знаш како изгледа систем образовања у Србији, да ли знаш где све можеш да се упишеш по завршетку основнe школе? Ако не знаш прочитај редове које следе.

Постоје три основне врсте средњих школа:

I Средње стручне школе

II Гимназије

III Уметничке школе

 

СРЕДЊЕ СТРУЧНЕ ШКОЛЕ

Средње стручне школе оспособљавају за рад (оспособљавају за разна занимања), али дају и могућност за наставак школовања на вишим школама и факултетима. Школовање у њима траје три или четири године, у зависности од образовног профила који се упише.

Трогодишње школовање – Трогодишњи образовни профили оспособљавају за средње сложене послове у разним областима рада – на пример, мушки и женски фризер, трговац... Важно је знати да из трогодишњег школовања не постоји директна проходност на факултете, већ је потребно положити допунске испите пре полагања пријемног испита за упис на факултет. Ако се из трогодишњег жели прећи на четворогодишњи образовни профил потребно је полагање допунских испита.

Четворогодишње школовање – Четворогодишњи образовни профили су тзв. широки образовни профили који оспособљавају за обављање сложенијих послова за већи број сродних занимања. На пример, економски техничар може да ради као оператер платног промета, комерцијални оператер, књиговођа... Важно је знати да после завршене четворогодишње средње школе постоји директна проходност на више школе и факултете – не захтева полагање допунских испита, потребно је положити пријемни испит за факултет или вишу школу.


ГИМНАЗИЈЕ

Гимназија је школа која пружа широко опште образовање и припрема ученика за даље школовање на факултетима или вишим школама.


Постоје следећи типови гимназија:

Гимназија са смеровима – друштвено-језички смер
природно-математички смер

Гимназије општег типа

Гимназије за ученике са посебним способностима - математичка гимназија, филолошка гимназија и спортска гимназија

Друштвено-језички смер: преовлађују страни језици и садржаји друштвених наука (матерњи језик и књижевност, историја, филозофија, социологија...). Ако ти добро иду језици и друштвени предмети, ако се лако и течно изражаваш, а можда већ сада планираш да студираш неки од факултета друштвених наука (филолошки, правни, филозофски...), можеш да размислиш о овом смеру.

Природно-математички смер: већи број часова посвећен је предметима природних наука (математици, физици, хемији, биологији, информатици). Ако те интересују и имаш способност за природну групу предмета, ако можда већ сада намераваш да упишеш неки од техничких или природно-математичких факултета, можеш да размишљаш о овом смеру.

Општи тип: приближно су заступљени предмети друштвених и природних наука. Ако ти подједнако добро иду природни предмети, као и језици и друштвени предмети, ако ти је интересовање за ове две групе предмета за сада приближно једнако, можеш да размишљаш о гимназији општег типа.

Дакле, ако желиш:

да се после завршене средње школе запослиш, можеш да се определиш за средњу стручну школу, за трогодишњи или четворогодишњи смер

да после средње школе наставиш школовање, можеш да се одлучиш за четворогодишњи образовни профил у средњој стручној школи или за гимназију

прво да завршиш средњу стручну школу и стекнеш занимање, а после можда да наставиш школовање, можеш да се определиш за четворогодишњи образовни профил, у средњој стручној школи.

Текст припремиле
педагог и психолог школе

 

СИСТЕМ БОДОВАЊА ЗА УПИС У СРЕДЊУ ШКОЛУ

 

Општи успех од шестог до осмог разреда основне школе исказује се бројем бодова тако што се општи успех, остварен на крају шестог, седмог и осмог разреда, заокружен на две децимале, сабере и затим помножи бројем четири (4).

Успех из основне школе – највише 60 бодова

  • На основу општег успеха од шестог до осмог разреда кандидат може да оствари највише 60 бодова.

Бодови са завршног испита – највише 40 бодова

  • Тест из српског језика – резултат са теста највише носи 14 бодова
  • Тест из математике – резултат са теста највише носи 14 бодова
  • Тест из природних и друштвених наука: биологија, географија, историја, физика и хемија.- резултат са теста највише носи 12 бодова

Укупан број поена ученик може да израчуна тако што сабере бодове које носи из школе и бодове освојене на сва три теста Завршног испита. Максималан број бодова може бити 100.

За упис у четворогодишњу средњу школу и гимназију, потребно је да ученик има у збиру најмање 50 бодова. Уколико је то мањи број ученик има право да упише само трогодишње образовне профиле средњих школа.

 

 

УПУТСТВО ЗА ОСМАКЕ ПОВОДОМ ЗАВРШНОГ ИСПИТА

 

На завршни испит излазе сви ученици осмог разреда. Сви ученици су дужни да изађу на испит јер без њега не могу добити уверење о завршеном осмогодишњем школовању.

Завршни испит се састоји од три теста и полаже се три дана:

  • 18.06.2024. уторак 9-11h ТЕСТ ИЗ СРПСКОГ ЈЕЗИКА
  • 19.06.2024. среда 9-11h ТЕСТ ИЗ МАТЕМАТИКЕ
  • 20.06.2024. четвртак 9-11h ТЕСТ ИЗ ПРИРОДНИХ ИЛИ ДРУШТВЕНИХ НАУКА - ИЗАБРАНИ ПРЕДМЕТ

Ученици су дужни да, на дан испита, дођу у 8:00 часова у школско двориште. Одељењске старешине ће их сачекати у школском дворишту и проверити да ли су понели све што им је неопходно за испит тог дана.

Сви ученици осмог разреда наше школе поређани су по азбучном реду на Јединственом списку који се налази у холу школе. Редни број на списку одговара редном броју на клупи за полагање. Ученици су распоређени у две велике сале (велика сала за физичко и свечана сала) и учионицама. Ученик треба обавезно да погледа место где полаже пре полагања завршног испита. Дежурни наставници су из других школа. Сви ученици раде тест у исто време, од 9 сати.

Распоред по просторијама је истакнут у ХОЛУ школе. 

Проверите у којој просторији полажете.

 

ВАЖНО!!!

На испит ученик мора понети ђачку књижицу у којој су залепљени фотографија ученика оверена печатом школе и налепница са идентификационим бројем. Уколико је фотографија из млађег узраста и није препознатљив лик на њој, неопходно је залепити новију фотографију на последњој страни књижице и оверити је. Стара фотографија остаје на првој страни.

Сваки тест траје по 120 минута – не излазите пре него што неколико пута не проверите тест.

На испит из српског језика треба да понесете: ђачку књижицу, графитну оловку, плаву хемијску оловку и гумицу.

На испит из математике треба да понесете: ђачку књижицу, графитну оловку, плаву хемијску оловку, гумицу, лењир, тругао и шестар.

За полагање теста са изабраним предметом треба да понесете: ђачку књижицу, графитну оловку, плаву хемијску оловку и гумицу.

Све личне ствари морате оставити на предвиђено место испред просторије за полагање. Употреба мобилних телефона, дигитрона... није дозвољена.

На столу за рад сме да стоји само наведени прибор, тест, налепнице са идентификационим бројевима, ђачка књижица и евентуално флашица воде.

Дежурни наставници су ту да воде рачуна да тестирање прође у најбољем реду и да одговоре на питања која пре тестова можете имати. Имајте на уму да наставници не предају предмете које ви полажете те им не постављајте питања која се тичу градива које полажете. Водите рачуна о правилима понашања на тесту. Није дозвољено преписивање, разговор међу ученицима и ометање других ученика. Ако ова правила не поштујете, након опомене, бићете удаљени са испита.

Тест решавате према упутствима датим од стране дежурних наставника и према упутству за израду теста које је штампано на почетку самог теста. Пажљиво га прочитајте.

Када завршите са израдом теста, треба да позовете дежурног наставника подизањем руке и да након предаје теста напустите простор.

Ученицима није дозвољено да напуштају просторију у којој се полаже испит пре 9:45 часова и последњих 15 минута тестирања (10.45 - 11 сати). Није дозвољено задржавање у холу или у дворишту школе како се не би реметио рад других ученика.

САВЕТИ ЗА УЧЕНИКЕ

  • Прочитајте пажљиво свако питање и сваки задатак;
  • Прво решавајте задатке за које сте сигурни, а затим остале задатке;
  • Добро размислите о свему, не журите, времена има сасвим довољно;
  • Пре него напишете хемијском оловком проверите;
  • Тестови су штампани на ћириличком писму. Водите рачуна да правилно попуњавате одговоре поштујући дато писмо;
  • Препоручљиво је да прво одговоре пишете графитном оловком, а тек на крају плавом хемијском оловком. Ово је важно јер се признају само одговори написани хемијском оловком и одговори који нису преправљани.
  • Податке на омотници теста попуните прво графитном оловком (штампаним словима, ћирилицом - име, име родитеља са идентификационе картице, презиме и идентификациони број), а затим хемијском оловком.
  • Идентификациону налепницу на предвиђено место на тесту лепи дежурни наставник на тек на крају полагања испита.
  • Тестови не смеју да се гужвају или на било који други начин оштећују јер неће моћи да буду скенирани.

 

Увид у тест и приговор може се обавити електронским путем на порталу Моја средња школа (https://mojasrednjaskola.gov.rs)

 

Срећно!!!

 

Календар активности за спровођење завршног испита за школску 2023-24. годину

 

 


 

ЗАВРШНИ ИСПИТ 2012.ГОДИНЕ

 

Основна школа "Јосиф Панчић" постигла је најбољи резултат у Србији на завршном испиту 2011/2012.године!

математика - 15,47 поена

српски језик - 16,95 поена

УКУПНО - 32,42 поена

 

 

Општина Чукарица - ранг листа основних школа према резултатима завршног испита 2012.године (број поена из српског језика, математике и збирни укупни број поена)

 

  Школа (број ученика осмог разреда) Број поена из математике Број поена из српског језика Укупан број поена
1. Јосиф Панчић
(178)
15,47 16,95 32,41
2. Милош Црњански
(87)
14,10 15,83 29,93
3. Ђорђе Крстић
(160)
13,33 16,23 29,56
4. Бановић Страхиња
(91)
13,41 15,75 29,16
5. Карађорђе
(36)
12,64 15,85 28,49
6. Уједињене нације
(202)
13,42 15,03 28,46
7. Мирослав Антић
(167)
12,90 15,02 27,92
8. Руђер Бошковић
(26) - приватна школа
12,78 14,56 27,34
9. Филип Кљајић Фића
(151)
12,58 14,64 27,22
10. Браћа Јерковић
(117)
12,38 14,61 27,00
11. Љуба Ненадовић
(163)
11,85 14,60 26,45
12. Вук Караџић
(135)
11,18 13,71 24,89
13. Доситеј Обрадовић
(62)
9,43 14,47 23,90
14. Аца Милосављевић
(56)
10,12 13,53 23,64
15. Душко Радовић
(103)
9,83 13,34 23,17
16. Владимир Назор
(88)
9,00 12,46 21,46
17 Бранко Радичевић
(39)
8,91 12,23 21,14
18 Плави круг
(8) - приватна школа
5,75 10,31 16,06